Na pałukach 3 _ Wizyty rodzinne

Piątek, 9 sierpnia 2013 · dodano: 15.08.2013 | Komentarze 3

Gąsawa - Biskupin - Gogółkowo - Bożejewice - Cerekwica - Podobowice - Gorzyce - Nadborowo - Żarczyn - Dziewierzewo - Górki Zagajne - Górki Dąbskie - Brzyskorzystew - Dochanowo - Słabomierz - Sulinowo - Bekanówka - Żnin - Podgórzyn - Wenecja - Godawy - Gąsawa.

Dziś postanowiliśmy z młodym zrobić trochę kilometrów i przy okazji odwiedzić rodzinkę siostrę mamy z mężem w Żarczynie i jej brata z rodzinką w Górkach Zagajnych. Ruszyliśmy więc przez Biskupin - Gogółkowo do Bożejewic gdzie kiedyś uczęszczałem do szkoły podstawowej:)
Widok z góry na Jezioro Biskupińskie © Trendix

Kolejne mijane jezioro, Jezioro Weneckie © Trendix

Moja stara szkoła podstawowa © Trendix

Dalej skierowaliśmy się do Cerekwicy gdzie znajduje się jeden z kościołów na "Szlaku Pałuckich Kościołów". Jest to najstarszy zachowany obiekt architektury gotyckiej na terenie powiatu Żnińskiego. Kościół pw. św. Mikołaja wzniesiony został z fundacji szlacheckiej, zapewne na przełomie XIII i XIV w., z cegły w układzie wendyjskim (wczesnogotyckim).

Kościół pw. św. Mikołaja w Cerekwicy © Trendix

Pałac eklektyczny w Cerekwicy z elementami renesansu francuskiego, nawiązujący stylem do podparyskich willi budowanych w stylu XVII - wiecznego architekta Francoisa Mansar'ta © Trendix

Z Cerekwicy ruszyliśmy w kierunku Gorzyc przez Podobowice. W Gorzycach znów krótki przystanek przy tamtejszym kościele. Kościół stał tu już na przełomie XII i XIII w. Obecna świątynia pw. Wszystkich Świętych i św. Rocha została zbudowana w 1834 r., a w 1937 r. dobudowano do niej wieżę.

W drodze do Podobowic © Trendix

Na górce widoczna wieża kościoła w Gorzycach © Trendix

Kościół w Gorzycach © Trendix

i dalej przez Nadborowo do Żarczyna do cioci na kawę. Grzegorz ciągnął mnie do Paryża ale mnie wieża Eiffla nie bardzo interesowała :D.

Grzesiek chciał do Paryża ale mnie wieża Eiffla nie interesowała © Trendix

Po godzinnej rozmowie ruszamy dalej do Dziewierzewa. Znajduje się tu stara szkoła w której często bywałem gdyż kierownikiem był tu przyjaciel rodziny i bywaliśmy u nich na odwiedzinach.

Stara szkoła podstawowa w Dziewierzewie © Trendix

Szkoła ta stoi na przeciw kościoła. Parafia powstała ok. 1415 r. Pierwszy kościół został spalony przez Niemców jesienią 1939 r. Obecna świątynia to kościół poprotestancki pochodzący z 1905 r. Prawnie kościół ten został przekazany na własność parafii 26.06.1990 r. W latach 1987-1992 przeprowadzono kapitalny remont świątyni. Jej konsekracji dokonał ks. arcybiskup Henryk Muszyński 03.06.1992 r.

Kościół w Dziewierzewie © Trendix

Potem tylko małe zakupy w sklepie i ruszamy do Górek Zagajnych gdzie wychowywałem się do 6 roku życia gdyż mój ojciec był nauczycielem w tamtejszej szkole i mieszkaliśmy wtedy w szkolnym mieszkaniu. Wiele czasu po wyprowadzce z Górek spędzałem tam wakacje u dziadków :). Tu odwiedziliśmy brata mojej mamy, który tu nadal mieszka z rodziną. Po miłych rozmowach ruszyliśmy w drogę powrotną do Gąsawy.

W drodze z Dziewierzewa do Górek © Trendix

Po minięciu Górek Dąbskich dotarliśmy do Brzyskorzystwi w której znajduje się kolejny kościół na "Szlaku Pałuckich Kościołów". Na przełomie XIII i XIV w. arcybiskupi gnieźnieńscy wznieśli tu i uposażyli pierwszą świątynię. Obecny kościół pobudowano w 1826 r., w miejscu dwóch poprzednich, które spłonęły. Nie jest to typowa budowla drewniana. Kościół pw. św. Katarzyny Aleksandryjskiej ma konstrukcje szachulcową – drewniany szkielet wypełniony jest cegłą, a pola między belkami otynkowane (tzw. mur pruski).

W drodze do Brzyskorzystwi © Trendix

Kościół w Brzyskorzystwi © Trendix

Aby nie musieć jechać ruchliwą drogą nr 5 z Brzyskorzystwi kierujemy się do Dochanowa i przez Sulinowo - Bekanówkę do Żnina.
Jedziemy do Żnina © Trendix

A teraz na rondzie kierunek Gąsawa i do domku :) © Trendix

Przed Gąsawą rzut oka na Jezioro Godawskie z punktu widokowego na krzyżówce do Łysinina

Jezioro Godawskie © Trendix

i w dół do Gąsawy.

Droga w doł do Gąsawy © Trendix

I tak to 3000 km w tym roku już przejechałem.